Στον αέρα βρίσκεται γι’ άλλη μια φορά η κατασκευή του μετρό στη Θεσσαλονίκη, καθώς η κρατική εταιρεία «Αττικό Μετρό» που έχει την επίβλεψη των έργων απέρριψε στις 12 Μαρτίου τη νέα αίτηση της κοινοπραξίας για διάλυση της εργολαβίας. Η υπόθεση οδηγείται πλέον στη διαιτησία, όπου ήδη εκκρεμούν συνολικά 77 αιτήματα των εργολάβων για καταβολή επιπλέον 215 εκατ. ευρώ που είναι και το μεγάλο πρόβλημα για την επίλυση των διαφορών.
Δέκα χρόνια από την έναρξη των έργων και δύο χρόνια μετά την παρέλευση της ημερομηνίας λειτουργίας του μετρό, η κατασκευή μόλις πλησιάζει το 30% και δεν φαίνεται «φως» στην άκρη των δίδυμων σηράγγων… Τα έργα έχουν διακοπεί από τις αρχές Δεκεμβρίου, ενώ οι δύο μετροπόντικες έχουν αποσυναρμολογηθεί και παραμένουν παροπλισμένοι εδώ και 2,5 χρόνια στη Νέα Ελβετία. Δύο είναι τα μεγαλύτερα «αγκάθια» του έργου:
• Ο σταθμός Βενιζέλου, όπου εδώ και μια διετία υπάρχει εμπλοκή με το θέμα των αρχαιοτήτων. Μετά από αντιθέσεις, που έφτασαν ώς το ΣτΕ, αποφασίστηκε να γίνει αποτύπωση της σημερινής κατάστασης από ομάδα ειδικών του ΑΠΘ και να ακολουθήσει συμπληρωματική ανασκαφή σε βάθος δύο μέτρων.
• Ο σταθμός Βούλγαρη, όπου εδώ και εννέα χρόνια γίνονται δικαστήρια για τις τιμές των ακινήτων που θα απαλλοτριωθούν. Η απόφαση έχει βγει αλλά δεν έχει καθαρογραφεί!
Ημίμετρα
Ακόμα και αν βρεθεί λύση για τις συγκεκριμένες περιπτώσεις, είναι πλέον φανερό ότι τα έργα θα προχωρήσουν με το «μοντέλο» της Αγίας Παρασκευής: το μετρό θα παραδοθεί χωρίς τους δύο σταθμούς και θα χρειαστεί να κλείσει για 4-6 μήνες για την εκ των υστέρων κατασκευή τους.
Δεν είναι τα μόνα προβλήματα του πολύπαθου έργου. Ο σταθμός της Νέας Ελβετίας είχε χωροθετηθεί σε μπαζωμένο ρέμα και χρειάστηκε να μετακινηθεί, ενώ το αμαξοστάσιο είχε προβλεφθεί σε χώρο μεταφόρτωσης σκουπιδιών. Για τις αρχαιολογικές ανασκαφές είχαν προϋπολογιστεί 15 εκατ. ευρώ και έχουν ήδη διατεθεί 132 εκατ. ευρώ.
Οι σοβαρές αστοχίες του βασικού έργου φαίνεται ότι ναρκοθετούν και την επέκταση προς Καλαμαριά, η οποία δημοπρατήθηκε το 2009, παρ’ όλο που ήταν δεδομένες οι καθυστερήσεις. Ολα δείχνουν ότι δεν θα παραδοθεί στα τέλη του 2018, όπως προβλέπει η σύμβαση.
Το τραγικό είναι ότι ακόμη και αν παραδοθεί στην ώρα της, δεν θα μπορεί να λειτουργήσει αφού το μοναδικό αμαξοστάσιο βρίσκεται στη βασική γραμμή, η οποία στην καλύτερη περίπτωση θα είναι έτοιμη το 2020.
Τριβές ανάμεσα στους εργολάβους και το μετρό αναμένεται να προκαλέσουν οι δύο μετροπόντικες. Από τη σύμβαση της επέκτασης δεν είναι σαφές, αν πρέπει να αγοραστούν καινούργιοι ή να χρησιμοποιηθούν αυτοί του βασικού έργου, από το οποίο δεν αναμένεται να αποδεσμευτούν την επόμενη διετία.
Αναδημοσίευση: efsyn.gr