Ο χάρτης των μεγάλων έργων υποδομής που θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας : Ραφήνα, Γραμμή 4 του Μετρό

metro1της Μαρίας Μόσχου

Ως μοχλός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας αλλά και καταπολέμησης της ολοένα  αυξανόμενης ανεργίας, αναμένεται να λειτουργήσει η επανεκκίνηση μεγάλων οδικών και σιδηροδρομικών έργων αλλά και η δημοπράτηση νέων, με στόχο να αλλάξουν την εικόνα των πόλεων και όλης της χώρας.

Πρόκειται για έργα που θα εξυπηρετούν εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες, αλλά και που θα δώσουν «ζωή» σε περιοχές που πλήττονται από την  οικονομική κρίση. Είναι ο «χάρτης» των προτεραιοτήτων που βάζει σε εφαρμογή το υπουργείο Υποδομών, παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία. Βεβαίως, όλα θα εξαρτηθούν από την ομαλή πορεία της οικονομίας που συνδέεται με την αξιολόγηση, καθώς μόνο αν κλείσουν τα μέτωπα με τους δανειστές θα μπορεί η χώρα να διεκδικήσει κοινοτικά κονδύλια ή δανειοδότηση από την ΕΤΕπ για να προχωρήσουν τα μεγάλα έργα.

Το Λαύριο, η Αθήνα (από το Άλσος Βεΐκου έως το Γουδή), η Σαλαμίνα, το Θριάσιο, το Καστέλλι, η Θεσσαλονίκη, αλλά και άλλες πόλεις της Ελλάδας αναμένεται να αλλάξουν μορφή με έργα «πνοής» που έχουν μπει σε τροχιά υλοποίησης.

metro2

Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ευελπιστεί όχι μόνο να προχωρήσει στην υλοποίηση οδικών και σιδηροδρομικών έργων που είχαν σταματήσει αλλά και να προχωρήσει στην ωρίμαση και δημοπράτηση νέων, κυρίως σιδηροδρομικών, με στόχο η χώρα να κερδίσει μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας των παγκόσμιων εμπορευματικών μεταφορών και να μετατραπεί σε πύλη εισόδου και εξόδου εμπορευμάτων μέσω του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου και των λιμανιών της χώρας.

«Προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι η αντιμετώπιση της ανεργίας και η εφαρμογή των κοινωνικών της πολιτικών μέσω της επανεκκίνησης των μεγάλων έργων που παρέμεναν ?κολλημένα? τα τελευταία χρόνια. Και πιστεύουμε ότι μέσα απ΄ αυτή την πολιτική είναι ο μόνος τρόπος να πολεμήσουμε την ανεργία και να έχουμε άμεσα έσοδα στα κρατικά ταμεία για τις κοινωνικές πολιτικές», έχει επισημάνει από το Βήμα της Βουλής ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστος Σπίρτζης.

metro3

Στις… ράγες εκτός από το μετρό στη Θεσσαλονίκης και τους οδικούς άξονες μπαίνει το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, η επέκταση του Προαστιακού στο Λαύριο και σε επόμενο βήμα στη Ραφήνα, τα εμπορευματικά κέντρα σε Θριάσιο Πεδίο, Θεσσαλονίκη και Αλεξανδρούπολη, η σιδηροδρομική Εγνατία και το αεροδρόμιο στο Καστέλλι.

Γραμμή 4 του μετρό

Μέσα στο επόμενο τετράμηνο ή πεντάμηνο, θα δημοπρατηθεί το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, που αποτελεί το 35% του έργου. Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων αυτή την περίοδο γίνονται διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και άλλους φορείς, ώστε να δημοπρατηθεί μέσα στο 2016 και το δεύτερο τμήμα του σημαντικού αυτού έργου που θα ξεκινά από το Γαλάτσι, θα φτάνει στην Πανεπιστημίου και μέσω Καισαριανής θα καταλήγει στο Μαρούσι. Το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του Μετρό ξεκινά από το Άλσος Βεΐκου και καταλήγει στο Γουδή, περνώντας μέσα από πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας, όπως το Γαλάτσι, την Κυψέλη, τα Εξάρχεια, το Κολωνάκι και την περιοχή του Ζωγράφου.

Το τμήμα αυτό διαθέτει σταθμούς στο Αλσος Βεΐκου, στο Γαλάτσι, στην Κυψέλη, στα Δικαστήρια της Ευελπίδων, στο Πεδίον του Αρεως, στα Εξάρχεια, στο Πανεπιστήμιο (συμβολή με τη γραμμή 2), στο Κολωνάκι και στον Ευαγγελισμό (συμβολή με τη γραμμή 3). Από εκεί θα συνεχίζει προς Καισαριανή, Νήαρ Ηστ, Ιλίσια, Ζωγράφου και θα καταλήγει στην πλατεία Παίδων στο Γουδή.

metro4

Σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη η κυβέρνηση πέτυχε μετά από διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, να αυξηθεί από 50% σε 75%  τη χρηματοδότηση για τη γραμμή 4 του Μετρό, αλλά και για άλλα ακόμη έργα. Εκτιμάται ότι καθημερινά θα εξυπηρετεί 220.0000 επιβάτες και όπως υπολογίζεται θα αποσυμφορήσει το κέντρο της Αθήνας από την κυκλοφορία αυτοκινήτων, αφού θα κυκλοφορούν καθημερινά 53.000 λιγότερα ΙΧ.

Ολόκληρη η γραμμή 4 (Περισσός – Αλσος Βεΐκου ?Πανεπιστήμιο – Ευαγγελισμός – Βύρωνας – Κατεχάκη -Μαρούσι – Λυκόβρυση) έχει μήκος 33 χλμ., 29 σταθμούς και εκτιμώμενο προϋπολογισμό κατασκευής περίπου 3,3 δισ. ευρώ.

Ραφήνα
Ένα φιλόδοξο σχέδιο του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ είναι η επέκταση του Προαστιακού προς Ραφήνα αλλά από μία νέα χάραξη που σύμφωνα με πληροφορίες μπορεί να αφυπνίσει την επέκταση που βρίσκεται στα χαρτιά εδώ και χρόνια.

Η νέα αυτή χάραξη ξεκινά από τον τερματικό σταθμό του Προαστιακού στο Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος και με πέρασμα από Αρτέμιδα και Λούτσα θα φτάνει στην πόλη και το Λιμάνι της Ραφήνας.

Η νέα αυτή χάραξη έχει στα θετικά ότι είναι πιο μικρή σε σχέση με τη μέχρι τώρα επιλογή για κλάδο από την Κάντζα. Στα αρνητικά είναι ότι χάνεται η ευκαιρία να περάσει μέσα από αναδυόμενες αστικές περιοχές όπως το Πικέρμι και ο Νέος Βουτζάς.

Η επέκταση της γραμμής του προαστιακού  στο λιμάνι της Ραφήνας αναμένεται ότι θα τονώσει περαιτέρω την κίνηση του λιμανιού. Το βέβαιο είναι το επόμενο διάστημα και ανάλογα με τις πολιτικές αποφάσεις που θα ληφθούν, θα κριθεί η τελική χάραξη του νέου αυτού τμήματος του Προαστιακού.

Λαύριο
Ένα ενιαίο οδικό, σιδηροδρομικό και λιμενικό έργο που θα επαναφέρει την αίγλη του παλιού λιμανιού του Λαυρίου προσδοκά να υλοποιήσει η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών. Η σύνδεση του λιμανιού με τον προαστιακό σιδηρόδρομο από το Κορωπί, η οδική σύνδεση με την Αττική Οδό, αλλά και η αναβάθμιση του λιμανιού το οποίο μπορεί να γίνει κόμβος επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών αποτελεί προτεραιότητα για το υπουργείο Υποδομών. Ήδη η ΕΡΓΟΣΕ, η οποία θα αναλάβει τη σιδηροδρομική σύνδεση, προσλαμβάνει σύμβουλο προκειμένου το έργο να προχωρήσει με τη μέθοδο της μελέτης – κατασκευής.

Δεδομένου ότι το Λαύριο έχει ενταχθεί στο διευρωπαϊκό δίκτυο Μεταφορών, εξετάζεται η άντληση δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και η Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Σύμφωνα με εσωτερικό σημείωμα της ΕΡΓΟΣΕ, που αναρτήθηκε στη «Δι@ύγεια», συγκροτείται Επιτροπή Σύνταξης Τευχών Δημοπράτησης για την κατάθεση Τεχνικού Δελτίου με τίτλο: «Τεχνικός Σύμβουλος υποβοήθησης της ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ στη σύνταξη των απαιτουμένων μελετών του έργου: Κατασκευή της προαστιακής Σιδηροδρομικής Γραμμής από τον κόμβο Κορωπίου (Χ.Θ. 10+800) έως τον τερματικό σταθμό του Λιμένα Λαυρίου (Χ.Θ. 42+800) για τη δημοπράτηση αυτού με το σύστημα Μελέτη – Κατασκευή».

Αντικείμενο της Επιτροπής είναι η σύνταξη των τευχών δημοπράτησης για την προκήρυξη διαγωνισμού πρόσληψης Τεχνικού Συμβούλου, ο οποίος θα υποστηρίξει την εταιρεία στη σύνταξη των μελετών της επέκτασης του προαστιακού, με τις συμπληρωματικές τοπογραφικές εργασίες, την προμελέτη χάραξης, τη μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και τη Μελέτη Κτηματολογίου.

Το έργο «Επέκταση προαστιακού σιδηροδρόμου Αττικής από Κορωπί μέχρι Λαύριο και σύνδεση λιμένα Λαυρίου» βρίσκεται στη λίστα μεγάλων έργων του ΥΜΕΠΕΡΑΑ με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 140 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, θα συνταχθεί οικονομική μελέτη βιωσιμότητας του έργου, που αποτελεί προαπαιτούμενο για να χρηματοδοτηθεί από την Κομισιόν. Η ΕΡΓΟΣΕ, σύμφωνα με στελέχη της, έχει τον φιλόδοξο στόχο να ολοκληρώσει όλες τις διαδικασίες μέχρι το τέλος του 2016, ώστε στη συνέχεια να προχωρήσει στη δημοπράτηση της μελετοκατασκευής.

Σύμφωνα με την προκαταρκτική μελέτη χάραξης της ΕΡΓΟΣΕ, ο ηλεκτροκινούμενος άξονας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής, μήκους 31 χλμ, θα αποτελέσει διακλάδωση του υπάρχοντος ανατολικού κλάδου του προαστιακού σιδηροδρόμου Αττικής με αφετηρία τον κόμβο Κορωπίου και σχεδιάζεται για να εξυπηρετεί ταχύτητες συρμών έως 120 χλμ ανά ώρα.

Η γραμμή προγραμματίζεται να είναι διπλή, θα έχει εννέα σταθμούς προαστιακού: Μαρκόπουλο, Καλύβια, Κουβαράς, Κερατέα, «Δασκαλιό 1» – ΒΙΟΠΑ Κερατέας, «Δασκαλιό 2», Θορικό, «Κυπριανός» Λαυρίου και Λιμάνι Λαυρίου.

Καστέλλι
Μετά από παλινωδίες πολλών η δημοπράτηση και κατασκευή του νέου αεροδρομίου μπαίνει στην τελική ευθεία.

Η συνολική επένδυση του έργου φθάνει τα 850 εκατομμύρια ευρώ, ενώ ο επενδυτής θα είναι υποχρεωμένος να εξασφαλίσει την απασχόληση μακροχρόνιων ανέργων για την κατασκευή του έργου. Η καταλυτική ημερομηνία για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών είναι η 23η Φεβρουαρίου 2016.

Όπως έχει δηλώσει κατά το παρελθόν ο κ. Σπίρτζης υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον για το έργο και πως «δεν θα είναι με την απουσία των τοπικών κοινωνιών, αλλά με τη συμμετοχή τους. Δεν θα είναι με τη μη συμμετοχή του δημοσίου, αλλά με την ενεργή συμμετοχή του δημοσίου και με πολύ μεγάλα ποσοστά συμμετοχής». Παράλληλα δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα χρηματοδότησης, μετά την έγκριση για χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Θριάσιο
Τεράστιο ενδιαφέρον παρατηρείται στην αγορά για την κατασκευή του πρώτου εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο με 33 εταιρείες να έχουν ήδη λάβει το σχετικό φάκελο κάνοντας την ηγεσία της ΓΑΙΑΟΣΕ αισιόδοξη για την θετική έκβαση του διαγωνισμού.

Συγκεκριμένα το εμπορευματικό κέντρο  του Θριασίου Πεδίου, θα παίξει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών, καθώς η παραγωγικότητά του ενισχύεται και από τη λειτουργία της σιδηροδρομικής σύνδεσης του Θριασίου με το Λιμάνι Νέου Ικονίου, όπου λειτουργεί τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων.

Το απροσδόκητα μεγάλο ενδιαφέρον για την παραχώρηση για το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο οδήγησε σε παράταση δύο μηνών στο διαγωνισμό που διενεργεί η ΓΑΙΑΟΣΕ ο οποίος πλέον μετατέθηκε για τις 31 Μαΐου, ενώ παράταση μέχρι τέλος Ιανουαρίου έχει πάρει και η προθεσμία για την παραλαβή των τευχών του διαγωνισμού. Επίσης το επίπεδο ενδιαφέροντος για το εμπορευματικό κέντρο συνδέεται με την τύχη του OΛΠ, καθώς τα δύο σχέδια συνδέονται στο πλαίσιο της προσπάθειας για μετατροπή του Πειραιά σε κόμβο της εφοδιαστικής αλυσίδας προϊόντων μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.

Στις 4 Μαρτίου, σύμφωνα με τον νέο προγραμματισμό και τις προβλέψεις του διαγωνισμού, θα κλείσει η διαβούλευση της ΓΑΙΑΟΣΕ με τους υποψηφίους επενδυτές για τους όρους του διαγωνισμού και θα ζητηθούν δεσμευτικές προσφορές στα τέλη Μαΐου.

Κριτήριο κατακύρωσης του διαγωνισμού θα είναι αποκλειστικά η πλέον συμφέρουσα οικονομική προσφορά. Σημειώνεται πως τα τελικά τεύχη του διαγωνισμού είναι αντικείμενο διαβούλευσης με τους ενδιαφερόμενους.

Στρατόπεδο Γκώνου
Η ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου της Θεσσαλονίκης στο στρατόπεδο ΓΚΩΝΟΥ είναι ο επόμενος στόχος που έχει θέσει η ΓΑΙΑΟΣΕ. Ειδικότερα για τη Θεσσαλονίκη, καθώς η πλειοψηφία των φορτίων διεθνούς προορισμού που διακινούνται από τον ΟΛΘ είναι χύδην εμπορεύματα, πρώτες ύλες, ή γενικό φορτίο, είναι ιδιαίτερα σημαντική η ύπαρξη μεγάλης έκτασης για προσωρινή εναπόθεση και ενδιάμεση επεξεργασίας, που μπορεί να καλυφθεί με επιτυχία από τον χώρο που διαθέτει η ΓΑΙΑΟΣΕ.

Να σημειωθεί πως ήδη στον χώρο αυτό συζητείται η παραχώρηση στην κοινοπραξία κατασκευής του αγωγού φυσικού αέριου TAP έκτασης περίπου 100 στρεμμάτων ως χώρο κεντρικής αποθήκευσης και διανομής σωλήνων.

Σιδηροδρομική Εγνατία
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει ένα από τα πιο φιλόδοξα project του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, η σιδηροδρομική Εγνατία με κόστος τουλάχιστον 5 δισ. ευρώ. Πρόκειται για ένα έργο που έχει εξαγγελθεί εδώ και δεκαετίες, ωστόσο το τεράστιο κόστος του αλλά και ο χρόνος περάτωσής του το έχει οδηγήσει στις καλένδες.

Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης δεν έχει κρύψει την αδυναμία του σε αυτό το project, το οποίο από Ηγουμενίτσα μέχρι Αλεξανδρούπολη θα καλύψει όλη τη βόρεια πλευρά της χώρας. Περιλαμβάνει τα τμήματα Ηγουμενίτσα – Ιωάννινα – Θεσσαλονίκη, Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Ξάνθη (όλα νέα χάραξη) και αναβάθμιση των τμημάτων Προμαχώνας – Στρυμόνας – Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο.

Πρόκειται για τη νέα γενιά σιδηροδρομικών έργων, που κινούνται στη φιλοσοφία αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου σε Ήπειρο, Μακεδονία και Θράκη, με σημαντικότερο λόγο την κίνηση εμπορευμάτων, της όλο και περισσότερο αναπτυσσόμενης τουρκικής αγοράς προς την Ευρώπη.

Ηδη, το πρώτο ώριμο προς δημοπράτηση τμήμα αφορά το ήδη υπάρχον κομμάτι από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Ορμένιο, ενώ θα ακολουθήσει το τμήμα από το Στρυμόνα μέχρι την Αλεξανδρούπολη. Μετά από αυτά τα δύο έργα μήκους 562 χλμ και συνολικού κόστους 300 εκατ. ευρώ, προγραμματίζεται η υλοποίηση της σιδηροδρομικής Εγνατίας μέσω του Πακέτου Γιούνκερ λόγω της κομβικής εμπορικά θέσης της χώρας.

Το επόμενο χρονικά έργο θα είναι η νέα χάραξη από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Καβάλα και την Ξάνθη (στην περιοχή Τοξότες), γραμμή που θα ενώνει τη Θεσσαλονίκη με τα δύο μεγάλα αστικά κέντρα σε χρόνο που για την Καβάλα υπολογίζεται σε μία ώρα και για την Ξάνθη σε περίπου 90 λεπτά.

Στόχος του υπουργείου Υποδομών είναι παράλληλα να ωριμάσουν μελετητικά τα δυτικά τμήματα της σιδηροδρομικής Εγνατίας που είναι και τα πιο κοστοβόρα. Πρόκειται για τη νέα χάραξη από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Κοζάνη και τα Γρεβενά και το πλέον δύσκολο τεχνικά τμήμα από τα Γρεβενά μέχρι τα Ιωάννινα και από εκεί μέχρι το αναπτυσσόμενο λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Στην πρόβλεψη ανάπτυξης της Σιδηροδρομικής Εγνατίας περιλαμβάνεται και η σύνδεση με την Καλαμπάκα και το θεσσαλικό δίκτυο από τη μία και τη σύνδεση με το νέο λιμάνι της Καβάλας από την άλλη.

Μετρό Θεσσαλονίκης
Στην επανεκκίνηση και της έβδομης  και τελευταίας εργολαβίας στο μετρό Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 25 εκατ. ευρώ αναμένεται να προχωρήσει στο αμέσως, προσεχές διάστημα  το υπουργείο Υποδομών.

Ήδη πολλά εργοτάξια λειτουργούν και  οι εργαζόμενοι επιστρέφουν στο Μετρό Θεσσαλονίκης. Το αμαξοστάσιο της Πυλαίας, ο σταθμός της Νέας Ελβετίας, της Βούλγαρη και του Πατρικίου ήταν τα πρώτα εργοτάξια στα οποία ξεκίνησαν οι εργασίες μετά από σχεδόν ένα χρόνο εγκατάλειψης, ενώ δεκάδες προσλήψεις γίνονται καθημερινά.

Όσον αφορά τις αρχαιολογικές εργασίες για να ξεκινήσουν πρέπει να προχωρήσει η υπογραφή της  σχετικής Συμπληρωματικής Σύμβασης ύψους 25 εκατ.  ευρώ, η οποία αναμένεται να υπογραφεί εντός του μήνα. Μόλις υπογραφεί η Σύμβαση αναμένεται να ξεκινήσουν και οι επαναπροσλήψεις στο αρχαιολογικό τμήμα του έργου.   Οι εργασίες στο Μετρό της Θεσσαλονίκης ξεκινούν σχεδόν από το μηδέν, σε ένα έργο που έχει σχεδιαστεί να έχει 9,6 χλμ. γραμμής, 13 σύγχρονους σταθμούς, 18 υπέρ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους και συστήματα αυτόματων θυρών επί των αποβάθρων κάθε σταθμού και επίσης ένα αμαξοστάσιο στης περιοχή της Πυλαίας, έκτασης 50.000 τ.μ. Μάλιστα στη πλήρη εξέλιξη των εργασιών που εκτιμάται μετά τον Απρίλιο, το έργο θα απασχολεί σχεδόν 1.200 εργαζομένους.

Μορέας

Έως τον Αύγουστο του 2016 θα έχει ολοκληρωθεί το έργο του αυτοκινητόδρομου «Μορέας», σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη. Σύμφωνα με το νέο χρονοδιάγραμμα, το τμήμα Λεύκτρου – Σπάρτης θα παραδοθεί τον Απρίλιο και η περιφερειακή Καλαμάτας τον Αύγουστο του 2016.

Αναδημοσίευση: imerisia.gr